مولودی خوانی در مساجد

اجرای مجالس ختم،ترحیم و بزرگداشت با استفاده از اشعار وزین و نقمات دلنشین در مقام متوفی و شان صاحبان عزا در مسجد ، تالار و منازل

تلفن تماس :  ۰۹۱۲۲۴۰۹۳۳۶   – ۰۹۰۲۲۴۰۹۳۳۶

مولودی خوانی در مساجد

مولودی خوانی بدون کف زدن

 

با نگاهي هرچند سطحي و ظاهري به مداحي، مي‌توان دو ركن اصلي براي آن قائل شد. در واقع تمام مطالب‌، اشعار و حتي آهنگ اجرائي در مداحي، در دو عرصه يا به زبان روان‌تر، در دو بستر ارائه مي‌شود.

يكي در فضاي مصيبت و مرثيه‌خواني كه داراي ابعاد مختلفي چون روضه‌خواني و نوحه‌خواني است و ديگري مولودي‌خواني كه شامل چهار بخش اصلي مي‌باشد.

اين تقسيم بندي تنها از لحاظ شكلي مي‌باشد كه عبارتند از:

۱٫ طليعه؛ ۲٫ شعرخواني؛ ۳٫ سرودخواني؛ ۴٫خاتمه كه در ادامه به اختصار توضيح مي‌دهيم.

 

طليعه:

در مولودي همان است كه به عنوان شروع و افتتاح در جلسه خوانده مي‌شود. معمولاً از ادعيه، اذكار يا حتي روايتي از لسان مبارك اهل‌بيت (ع ‌م) استفاده می‌شود كه بر هم وجاهت و تعميق خواندن و مداحي مي‌افزايد و هم جلسه و قلوب مؤمنين حاضر در آن را نوراني مي‌نمايد. در انتخاب طلیعه بايد دقت داشت كه از لحاظ محتوايي كاملاً هماهنگ و مرتبط با موضوع مولودي و ابيات آغازين اشعار باشد.

مثلاً اگر موضوع جلسه ميلاد حضرت امير(ع) باشد و اشعار با «جان را به يك اشاره مسخّر كند علي»۱ شروع شود، مي‌توان از «ناد علياً مظهر العجائب تجده عونا لك في النوائب …» استفاده كرد. شايد پركاربردترين عبارت «السلام عليك يا اهليت النبوة» باشد كه به دلیل جامعيت می‌توان آن را براي تمامي معصومين(ع م) به کار برد.

 

شعرخوانی

پس از آن وارد مرحلة بعدي و شايد اصلي‌ترين ركن مولودي‌خواني، يعني شعرخواني مي‌شويم. انتخاب شعر، شايد ظريف‌ترين و تخصصي‌ترين قسمت كار باشد. شعري كه علي‌رغم محتواي قوي و مستند به سيره و كلام اهل‌بيت، داراي ظاهري زيبا، زباني نغز و شيوا باشد؛ به طوری‌كه مردم منظور شعر را بفهمند و براي درك آن به سختي نيفتند. همچنین به ابعاد مختلف وجودي، شخصيتي، اجتماعي و شرایط حاكم در دورة آن امام معصوم نظر داشته باشد و به طور ضمني نيز سيرة ايشان را در آن شرایط را تبيين نمايد.

اين كار بسيار دشوار و وقت‌گير است كه مداح محترم بايد با سعة صدر، تعامل، شناخت و ايجاد ارتباط با شعراي آئيني، اين درّ ناياب را بيابد. مهم‌ترين سفارش استادان و بزرگان عرصة مداحي اين است كه اشعار به دست آمده را حفظ كنيد كه شعر حفظ شده، سرمايه مداح است و به تسلط بر اجرا و بيان درست، كمك فراواني مي‌کند.

پس از آن بايد نوا و آهنگ درستي براي اجراي اشعار در نظر گرفت. اوج و فرودها و وقف و ابتدا و آهنگ، همه و همه بايد متناسب با فضاي ابيات باشد تا منظور شاعر را درست القا کند. با اين همه، شعر نياز به پرورش و آشنایي با كتب تاريخ، مقتل و روايات دارد. اين مهم میسر نمی‌شود مگر با مطالعة وسيع، شناخت كتب معتبر و ارتباط با علما و بزرگان و افرادي كه دانش و تجربة خوبي در اين زمینه دارند.

توجه داشته باشیدکه مطلب به دست آمده بايد با ادبيات مداحي ارائه شود. تبديل ادبياتِ به اصطلاح كتابي، به ادبيات محاوره‌اي و معمول در مداحي، به گونه‌اي كه خدشه‌اي به اصل و ظاهر كلام يا واقعة تاريخي وارد نشود، كار دشواري است.

 

سرودخوانی

تفاوت عمدة جلسات كف‌زني و جلساتي كه دست نمي‌زنند در، سرودخواني است.

در اينجا اگر دست به هم زده نمي‌شود و سرود به شكل ريتميك خوانده نمي‌شود، ولي بايد داراي آهنگ و نواي دلنشيني باشد كه قابل همراهي و همنوایي مستمع باشد و تنوع لازم در فضاي جلسه و حال مخاطب را ايجاد نمايد.

از سرودهاي با ريتم تند يا يك‌نواخت بايد اجتناب كرد و بهتر است جواب، يك بند زيبا از سرود باشد كه روان‌تر است، یعنی مخاطبان راحت‌تر می‌توانند تکرار نمایند، تا همة مستمعين در خواندن آن سهيم شوند.

 

خاتمه هم که با شور که در قسمت قبل تو ضیح داده شد تمام می شود ولی مجالسی که کف زنی ندارد معمولا شور خوانده نمی شود.

اجرای مراسمات مولودی خوانی و جشن و سرور اهل بیت

حاج محمد مهدی

تلفن تماس :  ۰۹۱۲۲۴۰۹۳۳۶   – ۰۹۰۲۲۴۰۹۳۳۶